Kauko Uusila

Kevät on aikaa, jolloin pitkän talven jälkeen luonto herää horroksesta. Talven väistyessä ja auringon säteiden lämmittävän vaikutuksen myötä kasvillisuus herää ikään kuin kuolleista. Vain muutamassa viikossa kaikki kukoistaa kuin talvea ei olisi koskaan ollutkaan. 

Paavali kirjoittaa toisessa kirjeessään korinttilaisille (2. Kor.5:16-21), että Kristuksessa oleva ihminen on ”uusi luomus”. Pelastuksen hetkellä ihmisestä tulee uusi luomus Kristuksessa. Tuo uusi luomus syntyy, kun synti väistyy eikä enää hallitse ihmisen elämässä. Synnin alla eläneestä ihmisestä voi tulla uusi luomus. Jotkut meistä ovat kokeneet tämän muutoksen, kun synnin taakka poistettiin ja korvattiin anteeksiannolla.

Usein tuon uuden luomuksen syntymisen yhteydessä eletään myös suuria tunteita. Tunteet voivat seurata muutosta, mutta ne eivät määritä sen pätevyyttä. Uudeksi luomukseksi tulemiseen liittyy paljon muutakin kuin tunteemme. Pelastus on seurausta evankeliumin kuulemisesta ja siihen uskossa vastaamisesta.

Ennen pelastusta ihminen on Jumalan vihollinen. Hänet on kuitenkin Kristuksen kuoleman kautta sovitettu. Jeesus maksoi kuolemallaan ihmisen syntien rangaistuksen. Tuo uusi luomus kuvastaa myös uutta asemaa Jumalan kanssa. Siitä asemasta vihollisuus on poistettu.

Uusi luomus ei ole ihmisen oma teko, vaan Jumalan. Juuri siksi  Jumalan Pyhä Henki tulee uudestisyntymisen yhteydessä asumaan ihmiseen. Aivan uuden voiman läsnäolo saa aikaan suuria asioita syvällä ihmisen sisimmässä. Pyhitykseksi kutsutun prosessin myötä Jeesuksen seuraajasta tulee hiljalleen opettajansa kaltainen.

On selvää, etteivät arkisen elämän vaikeudet poistu uskoontulon myötä. Lisäksi joudumme edelleen taistelemaan synnin ja itsekkyyden kanssa. Haaste, jonka jumalallisten arvojen mukaan eläminen tuo, ylittää kaikki omat kykymme. Kuitenkin elämässä läsnä oleva uusi voima, Pyhä Henki, tekee mahdolliseksi tulla sellaiseksi, kuin hän haluaa, ja tehdä, mitä Hän haluaa.Lukijani, elämäsi saattaa tuntua tyhjältä. Mikään ei tunnu kukoistavan. Vastaus tilanteeseen on Jeesus. Anna hänelle madollisuus muuttaa sinua niin, että sinusta saa tulla uusi luomus. Sinä päätät.

AIEMMAT TEKSTIT

Julkaistu 6 kuukautta sitten

Polte-sanomat

Lue lisää