Kauko O. Uusila

”Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut”
Ap.t. 16:19-40, RK

Kun lapsi ottaa ensimmäiset askeleensa, vanhemmat soittavat läheisilleen. Innoissaan he ilmoittavat uudesta mahtavasta saavutuksesta, joka on uuden liikkuvuuden ja kypsyyden alku. Samalla tavalla kristityn elämä alkaa ensimmäisestä askeleesta – uskosta. Se on kuitenkin vasta alku uudelle elämälle.

Kun filippiläinen vanginvartija kysyi Paavalilta ja Siilaalta: ”Mitä minun pitää tehdä, että pelastuisin?”, he vastasivat: ”Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut.” (Ap.t. 16:30-31.) Se on niin helppoa ja yksinkertaista, että lapsikin voi tehdä sen. Tätä tapahtumaa nimitetään myös kääntymykseksi tai parannuksen teoksi. Tuon jälkeen olemme kaikki kuin lapsia, jotka ottavat ensimmäisiä askeleitaan. Uusi uskova ei ymmärrä kaikkia pelastuksen oppeja sen enempää kuin pieni taapero tietää kaikkia askeleisiinsa liittyviä fysiologisia toimintoja. Kuitenkin, kun olemme uskon kautta astuneet sisälle pelastukseen, meille on välttämätöntä oppia, mitä Jumala on tehnyt hyväksemme, ja ottaa enemmän kuuliaisuuden askelia kristillisessä elämässä.

Aito uskoon tuleminen johtaa aina elämän muutokseen. Kun otamme vastaan Jeesuksen henkilökohtaiseksi Vapahtajaksemme, Hän tulee asumaan meihin Pyhän Hengen kautta. Vanha elämäntapamme ei enää sovi uuteen identiteettiimme Jumalan lapsina. Henki sisällämme kasvattaa meitä enemmän ja enemmän Kristuksen kaltaisuuteen. Apostoli Paavali kirjoittaa korinttilaisille toisessa kirjeessään sanoen: ”Jos siis joku on Kristuksessa, hän on uusi luomus. Vanha on kadonnut, uusi on tullut tilalle!” (5:17.)

Onko elämässäsi ollut jokin tietty aika tai hetki, jolloin tunnistit syntisyytesi ja pyysit sitten Jeesusta antamaan sinulle kaiken anteeksi ja tulemaan Pelastajaksesi? Jos on, miten elämäsi on muuttunut sen jälkeen? Ehkä olet saanut olla uskossa aivan lapsuudestasi asti. Sinun ei ole milloinkaan tarvinnut liata elämääsi. Olet kuitenkin joskus päättänyt, että haluat elämässäsi seurata Jeesusta ja hänen opetuksiaan. Hengellinen kasvu on yksi niistä asioista, joiden avulla voit tietää olevasi pelastettu. Elämäsi on vuosien varrella muuttunut. Kasvuun kuuluva kypsyys on saanut sijaa sinun elämässäsi. Edelleenkin, askel askeleelta, kulkusi Jeesuksen seuraajana tuntuu vahvistuvan.

AIEMMAT TEKSTIT

Julkaistu 6 kuukautta sitten

Polte-sanomat

Lue lisää