Kauko O. Uusila

Fil. 2:5-11, RK

Joulun aika tarjoaa upean tilaisuuden osoittaa rakkautta ja arvostusta toisia ihmisiä kohtaan. Monien perinteisiin kuuluu toisten huomioiminen erilaisin lahjoin. Jumala teki tässä ikään kuin ennakkotapauksen anta- malla maailmalle oman Poikansa. Emme kuitenkaan saa unohtaa, että Jeesukselle itselleen oli myös ominaista epäitsekäs antaminen. Me arvostamme antamiamme ja saamiamme lahjoja hyvin eri tavoin. Joku saattaa kiinnittää enemmän huomiotaan lahjan aineelliseen arvoon. Toinen taas saat- taa arvostaa sitä työtä ja uhrautumista, joka lahjaan kätkeytyy. Joten: Mitä Jumalan Poika uhrasi tullessaan maan päälle pienenä lapsena? Mistä hän luopui? Mitä hän antoi?

Jeesus antoi itsensä palvelijaksi. Tiedämme, että hän oli Jumalan palvelija, koska hän teki ja sanoi vain sen, mikä oli hänen Isänsä tahto. Hän ei kuitenkaan ollut vain ihmisille etäinen ”Jumalan palvelija”. Taivaan ja maan luojasta ja hallitsijasta tuli myös syntisen ihmiskunnan palvelija. Hän paransi sairaita, ruokki nälkäisiä ja opetti kansaa. Hänen anteliaisuutensa ei päättynyt vielä tähänkään, se meni yhä pidemmälle.

Jeesus antoi itsensä uhriksi. Hän antautui kuolemaan ristillä kantaen tuomion meidän syntiemme tähden. Vaikka hän oli pyhä ja puhdas, hän luovutti itsensä synnintekijöiden hakattavaksi, kidutetta- vaksi, pilkkattavaksi ja teloitettavaksi.

Jeesus antoi itsensä Vapahtajaksi. Tänään kaikille, jotka uskovat häneen, voidaan antaa anteeksi. Hänen kauttaan ja hänessä sovitus Jumalan kanssa ja pelastus ikuisesta kadotuksesta on tullut mahdolliseksi. Eikä tässä vieläkään ole kaikki. Kuin ”kirsikkana kakun päällä” hän antaa meille myös iänkaikkisen elämän ja lupauksen perinnöstä taivaassa.

Emme voi kuvitella, miltä hänestä tuntui jättää taivaan loisto ja tulla maan päälle ihmisenä. Kirjoja on kirjoitettu, puheita on pidetty hänen suurenmoisesta lahjastaan. Jokainen kirja ja puhe on omassa luokassaan ainutlaatuinen. Kuitenkin ne jäävät vain köyhiksi kuvailuiksi siitä, mitä Kristus – paras lahja maailmalle on ja millainen uhrautuvaisuus ja anteliaisuus kätkeytyvät tämän lahjan taakse. Voimme vain kiittää Jeesusta sanomattoman suuresta lahjasta.

AIEMMAT TEKSTIT

Julkaistu 6 kuukautta sitten

Polte-sanomat

Lue lisää