Ja tehkää tämä kaikella rukouksella ja anomisella, rukoillen
joka aika Hengessä ja sitä varten valvoen kaikessa
kestäväisyydessä ja anomisessa kaikkien pyhien puolesta;
Ef. 6:18

Rauha Jumalassa

Tämän minä olen puhunut teille, että teillä olisi minussa rauha. Maailmassa teillä on ahdistus, mutta olkaa rohkeat, minä olen voittanut maailman.  (Joh. 16:33)

Kuulemme päivittäin uutisia. Monet uutisista eivät ole positiivisia. Ne saattavat jopa horjuttaa mielenrauhaamme. Jeesus jätti meille ihanan sanan: – että teillä olisi minussa rauha. Meidän rauhamme ei perustu siihen, mitä näemme ja kuulemme, mitä uutiset meille kertovat. Se perustuu Kristuksen lahjoittamaan rauhaan. Jumalan levossa oleminen liittyy Kristuksessa pysymiseen. Rauha on Jumalan ominaisuus ja Jeesuksen luonteenlaatu. Jumala on rauhan Jumala.

Tärkeintä ei aina ole mitä tapahtuu vaan miten suhtaudumme siihen. Annammeko ikävien uutisien ja asioiden hallita mieltämme vai luotammeko siihen, että kaikki on Jumalan kädessä. Ajatuksemme ovat hiljaisia sanojamme, jotka Herramme kuulee. Ps. 139:2 sanotaan: Sinä tunnet ajatukseni jo kaukaa. Nuo hiljaiset sanamme vaikuttavat mielenrauhaamme, siksi kristityn tulee välillä tietoisesti kääntää kurssia ja ajatella oikeita, totuudellisia, puhtaita ja hyviä asioita (Fil.4:8). Mieli on tekojemme johdattaja, siksi uskovan on hyvä valvoa mieltään. Sananl. 23:7 opettaa meitä: Hän näet tekee niin kuin on mielessään miettinyt. Mielemme ”lihakauppaan” tarjotaan joka päivä satoja ajatuksia. – Älä käy kauppaa sielunvihollisen kanssa vaan valitse, mitä ajattelet. Silloin valitset elämän.

Ajatuksemme vaikuttavat myös sanoihimme. Kielellämme pystymme suuresti vaikuttamaan myös toisten hyvinvointiin. Sanal. 15:4 sanoo: Lääkitsevä kieli on elämän puu, mutta kielen vilpillisyys haavoittaa mielen. Sanoillasi voit rohkaista ja virvoittaa väsynyttä tai haavoittaa lyötyä. Valitse Jumalan tie. Ajattele hyviä asioita ja puhu rohkaisevia sanoja sekä toisille että itsellesi! – Laske siunaukset yksittäin, huomaa Herran hyvyys päivittäin. Tie Jumalan rauhan säilyttämiseen kulkee käsi kädessä sen kanssa, mitä vaalimme sydämessämme. – Vai voitko kokea rauhaa, jos mielesi on usein ärtynyt ja negatiiviset asiat täyttävät ajatuksesi? Täytä ajatuksesi Jumalan asioilla, Hänen sanoillaan. Silloin huomaat, että veljesi ja sisaresi ovat saman armon alla kuin sinäkin. Silloin saat rauhan sekä Jumalan että ihmisten kanssa.

Evankelista Billy Graham on kirjoittanut kirjan ”Rauha Jumalan kanssa”. Kirjassaan hän kertoo, kuinka ihmiset alkavat etsiä sitä jotakin jo lapsuudessaan, tiedostamatonta kaipuuta Jumalan puoleen – rauhaa Jumalan kanssa. Hänkin ihmettelee, miksi media on täynnä järkyttäviä kuvauksia ihmisen eläimellisyydestä?  Voisimmeko paremmin, jos media kertoisi enemmän hyviä uutisia? – Ehkäpä, mutta meillä on kaikkein paras uutinen: Ilosanoma Kristuksesta, joka tuo rauhan ihmissydämeen.

Miten säilytät rauhan taakkojen alla? – Jätä taakkasi Kristuksen kannettavaksi, sillä Hän totisesti kantaa ne. 1. Piet. 5:7 vakuuttaa meille: Heittäkää kaikki murheenne Hänen päälleen, sillä Hän pitää teistä huolen. Olet Jumalan huolenpidossa. Älä siis huolehdi huomisesta, Jumala on jo siellä. Hän tietää kaiken: menneisyyden, tämän päivän ja tulevaisuuden. Päätän kirjoitukseni Fil. 4: 6-7 lohduttaviin ja rohkaiseviin sanoihin: Älkää olko mistään huolissanne, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukoillen ja anoen kiitoksen kanssa Jumalan tietoon, ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, varjelee teidän sydämenne Jeesuksessa Kristuksessa. Rukous kääntää historian kulkua – sekä yksilötasolla että kansakunnissa. Sinulla on Jumala, jonka puoleen voit kääntyä. Raamatussa kerrotaan ihmisistä, jotka ovat kääntäneet historian kulkua rukouksillaan. He ovat rukoilleet hartaasti ja Jumala on vastannut.

Jumala siunatkoon alkavan vuotesi!

 

– Ritva Himanka –